Isu-isu semasa yang dibahas

Sunday, April 24, 2011

Muhasabah Diri

Setiap manusia seharus nya selalu mengigati nikmat yang Allah kurniakan kepada anda. kerana nikmatnya telah
meliputi dari hujung rambut hinga kebawah telapak kaki, kesihatan badan, keamanan negara, hutan belentara, udara air dan lain2 nya yang Allah berikan kepada anda.

...sekiranya kalian menghintung-hitung mikmat Allah, nescaya kalian tidak akan dapat menghitung nya...(Ibrahim :34)

    demikian besar nikmat Allah yang telah dianugerah kan kepada anda. Dunia ini, berserta apa yang ada didalam nya telah diciptakan Allah untuk anda, tetapi anda tidak pernah menyedarinya; anda menguasai
kehidupan, tetapi tidak pernah mengetahuinya.

dia telah memberikan nikmat-nikmat Nya secara sempurna kepada kalian,baik zahir mahupon batin...
(Luqman:20)

 
Anda telah diberi sepasag mata, satu lidah, dua bibir, dua tangan dan dua kaki.

Maka nikmat tuhan kalian yang manakah yang layak anda dustakan
? (Ar-Rahman:13)
    Apakah anda mengira bahawa, berjalan denagn dua kaki merupakan sesuatu yang biasa,
padahal masih banyak manusia lain yang tidak mempunyai kaki? Apakah amda mengira bahawa berdiri tegak diatas dua betis itu merupakan sesuatu yang mudah, padahal masih
banyak manusia lain kehilangan kedua betisnya? Apakah anda merasai nikmat tidur dengan memejamkan kedua-dua mata,  sementara masih banyak manusia lain yang tidak dapat tidur
kerana sakit yang menaggungnya? Pernahkah anda merasa nista ketika anda  dapat menjamu makanan yang lazat dan minuman yang sejuk, sementara masih banyak org lain yang tidak dapat makan dan minum hanya kerana penyakit yang mereka deritai?

    Renungkanlah! betapar besarnya fungsi pendengaran, dimata Allah menjauhkan anda dari ketulian; penglihatan anda akan terhilag dari kebutaan; dan ingat kulit anda yang cantik yang terhindar dari penyakit gatal dan kudis. Perhatikanlah fungsi otak anda! Allah telah memberikan kesihatan aqal sehingga terhindar dari kegilaan yang menghinakan. Apakah anda ingin menggantikan  mata anda denagn emas sebesar gunug uhud? Inginkah menjual pendegaran  anda  seharga perak satu bukit? Apakah anda mahu membeli istana-istana yang menjulag tinggi dengan lidah anda, namun anda  bisu? Apakah anda mahu menukar keuda-dua tagan anda dengan butiran-butiran permata dan berlian, tetapi tangan anda kudung?

    Anda sebenarnya telah meraup kenikmatan yang tidak terhintung dan kesempurnaan tubuh badan, tetapi sayangnya anda tidak menyedarinya. Bahkan, anda hidup dalam ketidak pastian dan terperagkap  dalam kesedihan, padahal anda masih memiliki roti yang segar untuk disantap, air yang segar untuk diteguk, dapat tidur dengan nyenyak, dan keisihatan anda yang stabil.
    Anda seringkali memikirkan sesuatu yang telah hilag, sehingga anda lupa mensyukuri apa yang ada dihadapan anda. Anda anda merasa sedih kerana kerana anda terjatuh dalam pengalaman , padahal anda masih memiliki kunci kebahagaiaan,  memiliki setompok kebaikan, kenikmatan, dan masih banyak yang lainnya. Oleh kerana itu, renugkanlah dan bersyukurlah!

Pada diri kalian juga terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah. Apakah kalian  tidak memperhatikannya? (Adz-Dzariyat:21)

    Lihatlah diri anda, keluarga, tempat tinggal, pekerjaan, kesiahatan, sahabat,
dan dunia sekeliling anda. Dan jaganlah termasuk di golongan:

Mereka mengetahui bahawa semua nikmat yang ada berasal dari Allah, tetapi
mereka mengingkarinya.....
(An-Nahl:83).... 


Salah satu topik yang diambil daripada sebuah buku "don't be sad" 

hasil karya: Dr 'Aidh bin 'Abdullah Al-qarni
Harap kepada pembaca dapat membeli buku ini.... 
buku ini amat bekualiti untuk membimbing dan dapat memberi motivasi yang bagus.
Ia boleh didapati dalam bahasa melayu.

No comments:

Post a Comment