Isu-isu semasa yang dibahas

Saturday, April 23, 2011

Balasan orang yang menderhakai ibu bapa

Balasan bagi orang yang menderhaka dan tidak menjaga hak-hak ibu bapa mereka Allah S.W.T telah berfirman ertinya:
"Dan jaganlah kamu berkata kepada kedua-duanya walaupun dengan perkataan 'cis' dan janganlah mengherdik mereka sebaliknya bercakaplah dengan mereka dengan perkataan yang mulia(lembut)."       (Al-Isra':23)
Nabi S.A.W. telah bersabda yang bermaksud:
"Tiada bezanya di antara orang yang derhaka kepada ibu bapanya dan iblis di dalam neraka melainkan dengan satu darjat. Dan tiada bezanya di antara orang yang berbuat baik kepada ibu bapanya dan para nabi didalam syurga melainkan dengan satu darjat iaitu mereka dapat bersama para nabi di dalam syurga."
 Ada yang meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W bersabda: 
"Pada malam peristiwa mikraj ke langit aku melihat beberapa orang yang tergantung kesemuanya pada pelepah tamar di dalam neraka. Lalu aku telah bertanya :" Siapakah mereka itu wahai jibril?" Maka jawabnya :" Wahai muhammad itulah orang yang menyumpah(mencaci) ibu bapanya."
Sabdanya lagi:
"Wasiat ku Bagi kamu agar menjaga solat dan berbuat baiklah kepada kedua-dua ibu bapa kamu serta dan orang yang ada di dalam tanggung jawab kamu, maka bahawasanya berbuat baik kepada orang tuanya boleh menambahkan umurnya 3tahun. Lalu apabila seseorag itu berbuat baik pada orang tuanya maka dijadikan Allah S.W.T  umurnya yang 3tahaun itu menjadi 30tahun. Sebaliknya jika ia mencemuh orang tuanya Allah S.W.T menjadikan umurnya yang tiga tahun itu menjadi 3hari."
Baginda bersabda lagi:

"Barangsiapa yang dehaka kepada orang tuanya maka ia derhaka kepada Allah dan rasulNya. Dan golongan yang mendapat siksaan yang paling berat di dalam neraka jahannam ada 3jenis iaitu orang yang derhakakan ibu bapanya, orang yang berzinar dan orang yang syirik kepada Allah."

Terdapat satu kisah daripada orang yang soleh ia berkata:
"Aku berjalan di tanah perkuburan pada satu malam... maka aku lihat satu kubur sedang mengeluarkan asap yang terlalu banyak, lalu aku berhenti melihat kepadanya tiba-tiba kubur itu terbelah dan keluar daripadanya seorag manusia terlalu hitam mukanya dan pada tangan ada tongkat daripada besi, dihadapannya seekor keldai memalu atas kepalanya dan keldai itu berteriak kuat. Kemudian keldai tersebut ditarik kedalam kubur dengan rantai besi daripada api neraka maka masuklah kedua-duanya lalu tertutup kuburnya. Seterusnya aku berjalan dan tiba-tiba aku bertemu seorag perempuan dan aku bertanya kepadanya mengenai kejadian demikian itu. perempuan itu berkata: "Inilah orang yang berzinar, minum arak dan mencemuh ibu bapanya serta ia berkata berteriaklah engkau seperti aku tatkala mati. Maka dijadikan oleh Allah Taala keldai dan mendapat siksaan itu pada setiap malam."

 Oleh itu, aku berlindung kepada Allah daripada perbuatan isi neraka dan kupohon ampun dan rahmat, sesungguhnya Allah Taala itu Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

No comments:

Post a Comment