Isu-isu semasa yang dibahas

Saturday, April 30, 2011

Mengapa Kita Mesti Mati dan Hidup Selepas Mati

      Sebagi manusia pernahkah kita terfikir dan hati mula berkat " Jika tidak mati nescaya hidup akan terus kekal seperti keadaannya." 

 Tetapi jika kita memerhati dengan teliti dan membayangkan tentang kehidupan tanpa kematian,  nescaya dia mendapati kematian itu merupakan sesuatu kepastian sebagai seorang manusia. Jika kehidupan dunia itu berterusan tanpa kematian, manusia tetap tidak akan dapat mencapai lebih daripada jaraknya yang pendik, pengetahuan yang sempit dan ufuknya yang terbatas. Biar sebanyak mana ilmu yang diperolehinya semasa di dunia namun dia hanya boleh mengetahui mengikut kadar kebolehannya kerana permikiran manusia sudah di hadkan oleh Allah S.W.T.

Kematian itu sering mempunyai pengaruh yang besar dalam kehidupan seharian kita, ini kerana ia dapat mencegah manusia dari terpesona dengan keindahan dunia yang penuh degan pelbagi penipuan dan fitnah. Jika tiada kematian, manusia akan bertindak sekejam-kejamnya, pihak yang kuat akan mengania pihak yang lemah. Dengan ini kita boleh melihat ke Esaan dan ke Adilan Allah S.W.T.

Semoga manusia sentiasa dapat mengigati dan tidak melupakan hakikat yang mengerikan ini, iaitu hakikat kematian. Di dalam kehidup manusia ia tidak mempunyai rasa apa-apa ketakutan melainkan ia dapat merasa ketakutan itu dengan saat permindahan dari kehidupan dunia yang telah dikenalinya dan dihayatinya, kepada kehidupan akhirat iaitu denagan kematian. Pada dasarnya  ketakutan manusia kepada kematian itu berpunca dari sangkaannya bahawa dengan kematian, dia akan kehilangan kehidupan yang sangat-sangat dikasihinya. Tetapi adakah manusia akan takut mati setelah berasa yankin bahawa rohnya kekal abadi dan bahawa kehidupan yang sebenar sesudah mati. Apabila dia mengaitkan hakikat kematian dengan kerja pengkebumian maka timbullah di dalam diri manusia iaitu perasangka bahawa kematian itu bermaksud kehilagan kehidupan di dunia..

Ingatlah sesugguhnya kehidupan di dunia hanyalah sementara ia juga neraka bagi orang yang beramal soleh dan syurga bagi yang kufur dan fasik. Carilah amal kebajikan sebanyak mana yang boleh untuk dibawa bekalan pada alam kubur. Sesugguhnya manusia ini tidak dapat lari dari melakuakn dosa dan kesilapan, dengan ini kita dianjurkan beristighfar semoga Allah S.W.T. dapt mengampuni dosa makhluk ciptaannya, sesugguhnya  Allah maha mengetahui segala apa yang ada didalam dan diluar bumi....

No comments:

Post a Comment