Isu-isu semasa yang dibahas

Monday, April 25, 2011

Balasan orang yang minum arak

Balasa bagi orang yang meminum arak. Nabi S.A.W pernah  bersabda ertinya:
"Allah S.W.T telah melaknat pembuat arak, penjual, peminum dan pembelinya."
Sabdanya lagi bermaksud:
"Akan datang pada hari kiamat orang yang meminum arak dalam keadaan hitam mukanya, merah kedua matanya, lidahnya terjelir sampai ke dada, lalu keluar daripada mulutnya nanah,maka seluruh manusia amat membencinya. Oleh itu jagan sesekali memberi salam kepadany dan jangan menziarahinya ketika diasakit serta jagan disolatkan apabila dia mati kelak. Sesungguhnya Allah S.W.T menyeksanya seperti orang yang menyumpah ibu bapanya dan baragsiapa yang minum arak di dunia diharamkan oleh Allah S.W.T ke atasnya di dalam syurga."

Nabi S.W.T juga telah bersabda:
 "Peminum arak akan kuluar dari kuburnya dalam keadaan terlebih busuk daripada bangkai dengan satu pelita tergantung di lehernya, satu bekas pada tangannya dan apa yang ada antara kulit dan dagingnya  dipenuhi beberapa ekor ular dan jengking, dipakai kedua-dua kakinya dengan kasut daripada api lalu menjadi panas kedua-dua kasut itu hingga mendidihkan otaknya yang mana ia tinggal bersama dengan Firaun, Haman dan Qarun."
Diriwayatkan dari pada Aisyah r.a bahawa Nabi S.A.W. bersabda ertinya:

"Barangsiapa yang memberi makan kepada orang yang meminum arak satu suapan sekalipun akan dibinasakan tubuhnya dengan beberapa ekor ular dan kala yang mana patukan dan gigtannya berterusan hinggalah hari kiamat. Dan baragsiapa menunaikan hajatnya seolah-olah ia menolong meruntuhkan agama islam. Barangsiapa yang meminjamkan walaupun satu dirham maka seolah-olah dia menolong membunuh seorag mukmin yang soleh dan baragsiapa yang menghalalkan arak maka sesungguhnya orang itu lepas daripadaKU dan AKU juga lepas daripadanya."
Diriwayatkan daripada Salma r.a pula ia berkata: Aku mendengar daripada rasulullah sabdanya:
"Barangsiapa yang meminum arak tidak akan diterima oleh Allah S.W.T amalannya selama tujuh hari. Maka dihilangkan oleh Allah S.W.T akalnya dan tidak diterima daripadanya segala amalan kebajikan selama empat puluh hari."
 Maka apabila ia mati dalam masa empat puluh hari itu dalam keadaan demikian, Ibn Mas'ud r.a telah berkata: Aku mendengar daripada Nabi S.A.W sabdanya:
"Apabila mati orang yang minum arak seorag  daripada hamba Allah sebanyak empat kali minum, ia akan diseksa oleh Allah S.W.T dengan beberapa jenis seksaan, ditulis namanya di neraka sijin dan tidak diterima daripada mereka solat , puasa dan sedekahnya melainkan juka mereka bertaubat."
 Diriwayatkan daripada Rasulullah S.A.W. bahawa bahawa baginda bersabda ertinya:
"Telah dihalau oleh malaikat Zabaniah orang yang meminum arak ke neraka. Apabila hampir dengan neraka, ia dibukakan dan dihumbankan mereka itu kebawah neraka serta diseksa dengan tongkat besi selama-lamanya."
 Gambaran tentang seksaan ini turut dinyatakan dalam Al-Quran sebagai firman Allah:

"Setiap kali hancur binasa kulit-kulit mereka, Kami gantikan dengan yang lain pula supaya mereka merasai kepedihan azab." (Surah Al- Nisaa':56)
 Selain itu, ia juga merasa amat dahaga lalu meminta kepada malaikat Zabaniyah air. Maka malaikat itu Zabaniyah membawa kepadanya minuman tembaga cair dan apabila ia minum bergugurlah gigi-giginya. Apabila sampai minuman itu kedalam perutnya terus ia keluar melalui duburnya seterusnya ia kembali seperti mulanya.Begitulah seksaan orang meminum arak, kita berlindung kepada Allah daripadanya.

Rasullullah S.A.W. bersabda ertinya:
"Barangsiapa yang ada di dalam hatinya seratus ayat Al-Quran padahal ia meminum  arak, tiap-tiap huruf daripadanya datang kepada kepadanya pada hari kiamat menyumpahnya dihadapan Tuhan sekalian alam sedangkan baragsiapa yang disumpah oleh Al-Quran ia akan binasa."
 Uthman bin Affan r.a telah berkata:
"Jauhknlah oleh mu daripada arak, sesungguhnya terdapat pada ummat nabi dahulu seorag lelaki yang terlalu kuat beribadat kepada Allah S.W.T. Maka seorag perempuan yang amat jahat perangainya telah datang kepadanya dengan berkata: " Aku datag memaggilmu kerana aku dijadikan untukmu", lalu dataglah lelaki itu bersama perempuan itu dan kedua-duanya pun masuk kedalam rumah. Kemudian pintu rumah ditutup  dan  dibawa kepada lelaki itu seorag hamba lelaki dan satu bekas arak. Perempuan itu berkata lagi: " Aku memaggilmu untuk mengajak kamu berzinar dengan ku atau membunuh hamba ini atau pun enkau meminum arak ini. Selagi engkau tidak lakukan salah satu daripada tiga perkara ini sudah tentu aku tidak bukakan pintu ini." Maka berfikir si lelaki: 'Jika aku membunuh hamba adalah terlalu besar dosanya dan apabila fikirkan zinar itu pown dosa besar'. Akhirnya dia mengambil bekas arak lalu meminumnya, setelah habis diminumnya ia menjadi mabuk dan telah membunuh seorag hamba itu, kemudiannya berzinar pula dengan perempuan itu dalam keadaan mabuknya"
Oleh itu jauhkan olehmu daripada arak kerana sesungguhnya segala jenis kejahatan tidak akan berhimpun sekali bersama dengan iman..

 

1 comment: