Isu-isu semasa yang dibahas

Wednesday, April 27, 2011

Balasan Pembuatan Zinar

Tajuk ini memperkatakan mengenai seksaan bagi orang yang berzinar. Allah S.W.T berfirman ertinya:
"Janganlah kamu hampiri zinar, sesungguhnya ia satu perbuatan yang keji dan seburuk-buruk jalan" (Al-Israa':32)
 FirmanNya lagi:
"Perempuan yang berzinar dan lelaki yang berzinar maka hendaklah kamu sebat setiap daripada kedua-dua mereka itu seratus kali sebatan." (Al-Nur:2)
Ini menunjukkan bahawa Allah S.W.T amat murka terhadap kedua-duanya jika tidak dilaksanakan hukuman sebat seratus kali itu di dunia, nescaya mereka akan dipalu olehNya di akhirat dengan rantai api neraka."

Diriwayat daripada Rasulullah S.A.W. bahawa baginda telah bersabda:
"Jauhkan olehmu perbuatan zinar itu, sesungguhnya didalamnya ada 6 musibah, tiga daripadanya di dunia, dan tiga perkara di akhirat." Maka para sahabat bertanya: "Apakah wahai rasulullah seksaan semasa didunia?" Baginda menjawab: "1 dikuragkan oleh Allah S.W.T. rezeki yang halal. 2 dihilangkan  keberkatan pada umurnya dan ke 3apabila keluar rohnya dari jasad terlindung daripada pandagan Allah S.W.T dan ditunjukkan kepadanya bayangan neraka dan malaikat zabaniah." Sahabat bertanya lagi: "Apakah pula seksaan di akhirat?" Sabdanya: "1 Allah S.W.T memandang kepadanya dengan pandangan murka, ke2 mendapat seksaan yang amat berat, dan yang ke3 Akan diseksa dengan rantai api neraka."

Nabi S.A.W. turut bersabda:
"Barangsiapa yang mengisi pandagan matanya dengan melihat yang haram maka Allah S.W.T akan mengisi matanya dengan api neraka Jahannam. Barangsiapa yang berzinar dengan seorang perempuan akan dibagkitkan oleh Allah S.W.T. daripada kuburnya dalam keadaan dahaga, telanjang, menangis dukacita dan hitam mukanya. Pada lehernya digantug rantai daripada api neraka dan pakaiannya pula daripada pakaian api neraka lalu Allah berkata inilah azab baginya."
 Manakala Nabi S.A.W. bersabda lagi berkenaan hukuman kepada penzinar:
"Barangsiapa berzinar dengan seorang perempuan yang sudah bersuami adalah ke atasnya dan perempuan itu balasan seksaan pada hari kiamat. Allah S.W.T. akan memerintahkan suaminya mengambil segala pahala kebajikannya dan dia akan menanggung dosa suaminya serta dia nanti akan dihalau ke neraka jahannam apabila suaminya tidak mengetahui bahawa isterinya berzinar."
 Sekiranya ia mengetahui tentang isterinya berzinar lalu ia diam sahaja maka diharamkan oleh Allah S.W.T. bagi suaminya itu syurga kerana sesungguhnya ia tertulis di pintu syurga bahawa "engkaulah dayus." Sekali-kali tidak akan masuk syurga  orang sedemikian dan sesungguhnya tujuh lapisan langit dan tujuh lapisan bumi serta bukit menyumpah kepada orang yang dayus."

Terdapat daripada Riwayat Nabi pada malam mikraj baginda bersabda:
"Aku melihat didalam neraka satu rumah tembaga yang pintunya terlalu sempit dan didalamnya terdapat beberapa orang lelaki dan perempuan yang terkurung kesemuanya. Di situ terdapat ular dan kala jengking yang berlegar pada kemaluan mereka itu, lalu aku bertanya kepada jibril : "siapakah yang diseksa demikian rupa" Jibril menjawab: "Inilah orang yang berzinar."
 sabdanya lagi
"Barang siapa yang berjabat tangan dengan perempuan yang haram, dia datang pada hari kiamat dalam keadaan kedua-dua tangannya terikat pada lehernya dengan rantai api neraka. Jika ia mencium hidung perempuan itu nescaya bibirnya dan hidung akan digunting oleh malaikat Zabaniah dengan gunting api neraka. Sekiranya ia menafikan perbuatan zinar yang dilakukannya, kedua-dua pehanya akan berkata-kata dihadapan Allah S.W.T: "Kami telah berbuat demikian di tempat si polan dan sekian bulan". Lalu Allah S.W.T  akan memandang dengan pandagan murkaNya dan gugurlah daging pada mukanya serta tinggal tulag muka itu tanpa berdaging. Kemudian Allah S.W.T berkata dalam keadaan murka: "Kembalilah engkau ketempat kamu!" Mukanya berterusan kekal hitam kemudian mereka itu bertanya : "Wahai Tuhanku, apakah sebab engkau menyeksaku dengan seksaan yang amat berat ini"? Lantas  semua anggota badannya berkata dengan izin Allah S.W.T tangan nya berkata: "Wahai tuhanku, Aku mencapai benda yang haram." Mata pula berkata: "Aku melihat kepada yang haram". Kaki juga berkata: "Aku berjalan kepada yang haram." Malah kemaluannya turut berkata: "Akulah yang melakukan perkara demikian itu." Seterusnya malaikat di sebelah kanan berkata " aku mendengar ." Malaikat sebelah kiri pula berkata: "Aku mencatat perbuatannya." Bahkan bumipun turut menjadi saksi dengan berkata: "Ia berjalan diatas ku." Akhirnya Allah S.W.T memerintahkan kepada malaikat: "Wahai malaikat, engkau seksalah ia dengan seksaan yang teramat panas kerana ia tidak malu terhadapKu!."

No comments:

Post a Comment